Hvornår skal man poste på Facebook? Og hvad har en hval at gøre med det?
Det spørgsmål er der rigtig mange der gerne vil have svar på.
Eller, i hvert fald det første spørgsmål. Og næsten lige så mange forsøger at give svar på det.
Svaret er simpelt: Det er unikt for hvert brand.
Hvert brand har forskellig målgruppe. Den unikke post har også sin egen målgruppe. For at gøre det lidt sværere, så er der 1000 andre faktorer der påvirker det.
Men.
Der findes en enkel rettesnor som man nemt kan bruge som tommelfingerregel.
Tænk hvis man kunne se hvornår ens målgruppe var online på Facebook. Dét ville nok være tæt på at være det ultimative tidspunkt at poste på, ik?
Men hov.
Det kan man jo!
Hos tipKBH er de fleste fra vores målgruppe eksempelvis online kl 21 om aftenen. Og det er rimelig uafhængigt af ugedag. Det kalder vi for hvalen. (Som om det er nødvendigt med et navn, men hey, det er skæg!)
Det betyder, at vi gerne undgår at poste kl 3 om natten, mens kl 20-21 agtigt nok er det mest hensigtsmæssige tidspunkt at poste på for os – hvis man helt hardcore skal følge fakta og ikke tage hensyn til de 999 andre faktorer.
Men hvor kan du så se det på din egen Facebookside?
Det kan du inde under din Facebookside > Insights > Posts (Min Facebook er på engelsk).
Her kan se hvornår alle dem der liker din side (umiddelbar målgruppe) er online, baseret på den seneste uge. Du kan såmænd se det på ugedag også.
Se nedenstående eksempel:
Sorry. Jeg kunne ikke lige lade være med at tegne på den.
Så.
Brug det som en rettesnor og husk at tage hensyn til de 999 andre faktorer der påvirker dig og din målgruppe…
… og vigtigst af alt: Test, test, test!
I forlængelse af et tweet og en LinkedIn post jeg lavede igår, fandt jeg ud af at denne viden ikke...