Social Media Week London – Dag 2: 5 takeaways

Social Media Week London – Dag 2: 5 takeaways

Dagens 5 bedste takeaways fra Social Media Week i London er klar til dig. Indsamlet, velovervejet og skrevet af Nanna Elming, Lars Østergaard og Anita Lykke Klausen.
Vi er til #SMWLDN fra d. 13. til og med d. 16. september 2016. Vi leverer takeaways til jer hver dag, og I finder dem ved at holde øje med vores twitterprofiler.

I morgen har vi endnu et langt og spændende program – og vi lover, at vi vender tilbage med dagens bedste takeaways.
Cheers!

Hvis du ikke fik læst de 5 vigtigste take-aways fra dag 1, finder du dem lige her.

Dit indhold bør løse et konkret problem eller behov

Okay, faktisk er det her ikke en pointe fra ét oplæg; det er en pointe, der er gået igen løbende gennem dag 2. Frem for at tage udgangspunkt i, hvad du som brand ønsker at fortælle, så vend blikket udad og overvej, hvad det er, brugeren vil vide. Med mindre du er nørd (og vi elsker dig, der er det!), så er det højst usandsynligt, at du sidder og venter klistret til skærmen for at få at vide, at der er en ny XYZ computer/telefon/sko/whatever på markedet. Du vil derimod gerne vide, hvad produktet har af funktioner, hvad andre synes om det, guide til hvordan det skal anvendes og så fremdeles. Så derfor: Vend blikket udad og spørg dig selv; Løser mit indhold et konkret problem eller behov for brugeren? For hvis ikke, så producerer du bare støj i brugerens feed. Og det skal du lade være med!

Fasthold brugerne: Planlæg dit indhold

Langt de fleste social media managers ved, hvor krævende det er at producere indhold. Så hvorfor ikke arbejde med at få indholdet til at leve så længe som muligt? PCMag gav en talk om, hvordan de gør netop dette. Back in the days skrev de én artikel om et emne, og så var den ged barberet. I dag versionerer de indhold ud i de behov, de ved, brugerne har; kan en artikel om et produkt foldes ud i en how-to-use guide, en anmeldelse af produktet og en fagartikel? Pointen er, at se på hvordan dit indhold kan foldes ud, så du får det mest optimale ud af dine ressourcer og indhold.

Planlæg din data og hvad du vil have ud af den

De fleste af os bruger måneder, uger og timer på at planlægge kampagner af alle størrelser. Vi tænker budskaber, tone-of-voice, målgrupper og en masse andre vigtige ting. Vi benytter et bredt spænd af sociale kanaler, der indhenter og gemmer en ordentlig bunke data, så vi kan se, hvad vi får for vores penge.
Men stil lige dig selv spørgsmålet: Hvor meget data har jeg egentlig brug for? I stedet for at finde frem til den data, du vil bruge, når kampagnen er afsluttet, skal du planlægge præcis, hvilken data du har behov for og vil arbejde med forud for kampagnen.
Så undgår du at skulle lede i en bunke af flere millioner datapunkter, når du egentlig kun skal bruge fem. Du undgår også juridiske afdelinger og konsulenter for at få lov til at krydse den nye data med noget ældre data, du har liggende eller tredjeparts data ude af huset.
Derfor: Planlæg det output du vil have af kampagnen, som en del af den indledende proces. Så sparer du tid, ressourcer og penge!

Tænk i andre måder at fange brugerens opmærksomhed

80 % af brugere ser video uden lyd på social. Derfor skal der flere faktorer til for at fastholde folks opmærksomhed – lyde, effekter, bevægelser, stærke farver, etc.
Alle vores sanser aktiverer forskellige dele af hjernen. Så jo flere sanser vi formår at aktivere med vores indhold, desto flere dele af hjernen formår vi aktivere, og brugeren dedikerer større opmærksomhed til vores indhold. Et eksempel kan være at lade dele af billedet bevæge sig ud mod modtageren. Det vil tvinge vores perifere nervesystem til at reagere, fordi den konstant er på udkig efter farer. Bevægelsen vil fange opmærksomheden, og kunsten er herefter at fastholde den.

Fra ‘owned and operated’ indhold til ‘dominating social’

I mangel på bedre danske termer – pointen i dette budskab er at stoppe med at kæmpe imod udviklingen. Det bliver sværere og sværere for brands at fastholde brugere og i stedet for at modarbejde brugeradfærden skal man gribe de nye muligheder. Bleacher’s Report har kun 15% besøg på deres website fra desktop. Derfor har de lavet en app, der ikke har fokus på, at brandet skal eje indholdet, men som i stedet fokuserer på, at give brugeren det, de er kommet efter. App’en er en sportsnyhedsapp med kurateret indhold. Det betyder, at app’en i høj grad linker til andre sider – og derfor smider tonsvis af referral trafik til konkurrenterne – men til gengæld giver brugerne præcis det indhold, de leder efter. App’en samler altså alt det bedste indhold, og gør det nemt og hurtigt for brugerne at finde det. Brugerne behøver kun tjekke én platform, for at være opdaterede på hele sportsverden.

Fik du ikke læst første afsnit? Så er det ikke for sent: http://anitaxcph.dk/2016/09/social-media-week-london-dag-1-5-takeaways/

Vi sveder os gennem Social Media Week med små 30 grader og varm kaffe ☕️? #smwldn

Et billede slået op af NANNA ELMING (@nannaelmingnielsen) den

3

Post a comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Read previous post:
Kræftens Bekæmpelse på sociale medier

Jeg var en tur forbi Help Marketing for at snakke lidt om sociale medier for Kræftens Bekæmpelse. Da Eric Ziengs...

Close