Dagens 5 bedste takeaways fra sidste dag til Social Media Week i London er klar til dig. Indsamlet, velovervejet og skrevet af Nanna Elming, Lars Østergaardog Anita Lykke Klausen.
Vi takker af, checker-ud og prøver at fordøje al den viden vi har indsamlet i løbet af ugen. Efter fordøjelsen kommer formidlingen og den får du ved at følge med lige her: https://www.facebook.com/events/1726166044311875/
Eventet er godt nok udsolgt. Det blev det på 14 timer. Men vi arbejder på en livestream løsning, så tilmeld dig eventet og hold øje med det i dagene op til!
Fik du ikke læst de andre blogindlæg? Så finder du Dag 1 her, Dag 2 her og Dag 3 her. Hvis du synes de var brugbare, er det ikke ulovligt at dele med sine kollegaer 🙂
Ugens sidste pointer får du serveret lige nu.
Et spændende emne, der ikke har været så meget oppe at vende til SMW som det måske er berettiget til, er at tracke og benytte følelser i vores digitale marketing.
Apple har i år opkøbt start-up’et Emotient der bruger Artificial Intelligence til at afkode følelser. Forestil dig dette: Apple integrerer teknologien i deres kamera, så kameraet kan aflæse dit ansigt og kombinere det med en masse andre faktorer, til at bestemme hvilken følelsesmæssig stand du er i. Det kan de gøre mens du har en app åben, mens du poster noget på Facebook, mens du retweeter et tweet på Twitter eller tager et billede af din søde hund.
De følelser kan Apple så give videre til eksempelvis Facebook, så de kan målrettet annoncering mod dig – real-time!
Tænkt eksempel: Din kæreste er lige gået fra dig. Det er du selvfølgelig nedtrykt over. Det aflæser Facebook via teknologien i din iPhone og serverer dig derfor reklamer for gratis alkohol i nærheden samme aften. Creepy, right?
Det rejser så næste spørgsmål: Hvor går de etiske grænser? Må man gerne markedsføre lykkepiller overfor folk der har været nedtrykt over en længere periode – eller papirservietter til at pudse næse i når din telefon kan se og høre at du græder?
Én ting er sikkert: Det rejser en masse nye problematikker, men også muligheder.
Nu vi er ved følelser og branding: En hurtig pointe fra debatten var, at det er værd at overveje nøje hvilke følelser du vil have, at dit brand skal vække hos dine modtagere. Vælg én følelse til at starte med, og hold dig til den. Det lange, seje træk bliver så, at sørge for at dén følelse skinner igennem i al kommunikation.
Et godt eksempel på en virksomhed, som arbejder meget opmærksomt med brandfølelser er Dove. De er i dag kendte for at være fortalere for at italesætte kvinders selvbevidsthed. De går forrest i kampen mod målet, at kvinder skal føle sig godt tilpas i deres egen krop: Følelsen af frihed. Frihed fra modeverden, omverden og en selv.
Talernes pointe var, at når først dit brand genkendes for én følelse, så vil man tænke på dit brand når man oplever dén følelse. Om ligningen er såre simpel i praksis er en anden debat. Men tag i hvert fald dette råd med dig: Øvelsen er et long term-projekt, som ikke kan klares på ét sprint.
Hvis du har læst vores tidligere blogindlæg fra de andre dage, har du nok lagt mærke til, at et af de helt store områder der er blevet snakket om her i London, er ‘advocacy’, både internt og eksternt. Det var også på dagsordenen i dag og her kom et par simple, men gode pointer.
Når man arbejder med ambassadører på den ene eller anden måde, er der en faktor der altid er vigtigt at tage med. Det gælder for både virksomheder og den pågældende ambassadør:
Det produkt som ambassadøren advokerer for, skal passe på den profil der er skabt og det brand som den pågældende ambassadør har. For dig som virksomhed, er det langt mere effektivt hvis dit produkt falder naturligt ind i den profil som ambassadøren har skabt. Samtidigt vil ambassadøren kunne levere indhold der er langt mere troværdigt – og derfor vil modtageren også finde det langt mere brugbart og underholdende, netop fordi det er en del af det univers som brugeren forventer at se. Derfor skal du være yderst kritisk i dit valg af ambassadør.
I forlængelse af det ovenstående, kom der et praktisk tip til de virksomheder der arbejder, eller vil arbejde, med ambassadører. Helt lavpraktisk forhandles der selvfølgelig en kontrakt mellem virksomhed og ambassadør. Den kontrakt giver begge parter noget – noget som begge parter er tilfredse med.
Men for at forholdet skal lykkes og blive succesfuldt, er det vigtigt, at man som virksomhed giver ambassadøren noget som han/hun ikke har adgang til normalt. Måske kan du facilitere, at en YouTuber der spiller Fifa på sin youtubekanal, kommer til at spille mod Christiano Ronaldo? Måske kan du facilitere at beauty-Youtuberen Julia Sofia besøger de største make-up artister i verden? Mulighederne er mange og man vil som modtager nemt kunne mærke forskel. Det skaber ægte interesse, ægte glæde, ægte følelser – og det er dét vi gerne vil se!
Én overordnet pointe for hele ugen; To emner har været særligt gennemgående. Vi har hørt meget om advocacy – både internt og eksternt. Oplæg lige fra Snapchat til Social in 2020 har berørt emnet, og det bliver mere tydeligt, at advocacy er et emne man bør og kan tænke ind i alle nicher af sin markedsføring – mange snakker om kampagner med dette fokus der viser resultater der ikke ville kunne skabes for flere millioner dollars i paid advertising.
Intern advocacy er det, buzzordet ‘employer advocacy’ dækker over. Det handler i større grad om at integrere social i virksomheden, og arbejde væk fra at det er en ‘alien’ – et fremmed område, som kollegaerne i uvidenhed ikke forholder sig til.
Ekstern advocacy er communitiet, som mange af os allerede arbejder med. Community Managers er ikke længere en sjælden race. Det er på høje tid at vi hæver niveauet og udfordrer jobbet. Der er ingen tvivl om, at community management bliver mere avanceret og strategisk i fremtiden. Det bliver formålsdrevet, strategisk planlagt og eksekveret, og i højere grad målt i forhold til andre målsætninger (værende salg, kendskab eller noget tredje).
Den kære UGC, User-Generated Content, er ikke et nyt begreb for os. Det var præmissen der skabte Web 2.0 og den fantastiske vifte af sociale platforme, som vi kender i dag. Uagtet, så har UGC været et andet stort buzzword i denne uge i London. Det handler om relationen til vores community, om en bedre brugerrejse, et højere niveau af brugermedskabelse, og om storytelling.
Den store, stygge ulv er ophavsretten. Vi står foran de evige krav – ikke bare om at spørge om lov, men om at spørge om lov på den rigtige måde. Vi er udfordrede af internettet som det store univers; for hvordan finder man den ophavsmanden? Og hvordan sikrer du dig, at den ophavsmand du har fundet også er den helt rette?
Én pointe er klar: UGC er magt til brugerne. De vil gerne lave indhold til virksomhederne, men vi skal ikke forvente at indholdet kommer dumpende uforpligtende resten af vores dage. Hvor længe vil brugere bytte deres indhold til fordel for en følelse af at være medskabere af dit brand?
Tak for denne gang! Følg med i fremtiden på Twitter for at fange mere viden: Nanna Elming, Lars Østergaard og Anita Lykke Klausen.
Your message is successfully sent...
Something went wrong
Dagens 5 bedste takeaways fra Social Media Week i London er klar til dig. Indsamlet, velovervejet og skrevet af Nanna...