Et reach på 200.000 mennesker på 18 timer. Jeg fortæller hvordan lige her! (Opdateret tal nederst i posten – og også lidt om fremtiden for eventet)
Igår aftes fik jeg en idé.
Jeg ville afprøve Facebook, viraliteten (er det overhovedet et godkendt ord?) i deres kode, københavneren og trigger punkter.
Med det in mente, oprettede jeg en Facebook side. Den Facebook side skulle være afsender på et event jeg lavede (links kommer senere i posten). Eventet er det der er i fokus.
Hvad elsker vi københavnere? Gratis glæder. At være hip. Den danske sommer – i København især.
Med tanke på de tre ting, kreerede jeg et event der hed ‘SOMMEREN I KØBENHAVN’. Dertil brugte jeg et gratis værktøj fra en tidligere blogpost til at lave et lækkert coverbillede. Det coverbillede er det der bliver vist i dit newsfeed og har derfor stor betydning. ‘København’ blev headlinen på billedet og subheadline blev ‘Oplev sommerens muligheder – Gratis’.
Gratis. København. Sommer.
Tre nøgleord for eksperimentet.
Så er grundstenen lagt for, at københavneren gerne vil lege med. Alt det kræver er et tryk på ‘Deltager’ knappen og så får man det hele. Man får gratis tilbud om gratis muligheder i den københavnske sommer. Hvem vil ikke det?
Men deltagerne kommer jo ikke af sig selv.
… så jeg inviterede 3 nøglepersoner. 3 personer der er i mit netværk – men har et bredt netværk der rækker udover mit netværk. Samtidig sørgede jeg for, at det var person der trigges let og som gerne vil hjælpe mig (Sorry guys, i må føle jer udnyttet 😀 ). Jeg var altså sikker på, at de ville trykke på ‘deltager’.
Derefter afventede jeg egentlig bare, at Facebooks kode ville gøre sit job. Jeg ventede på, at de tre personer ville tilmelde sig og derfor ville eventet blive eksponeret for deres netværk – og så kunne snebolden rulle.
Men.
Det er ikke bare det. Det er ikke helt så nemt.
Samtidig er det emne jeg har valgt, hipt. Det er smart. Det er sejt, at vise, at man kommer lidt uden for hjemmets fire vægge.
… og timingen er også sindssygt vigtig. De første sommerdage har ramt os og alle ser frem til sommeren.
Anyways. Resultatet af dette eksperiment er nu, at jeg, i skrivende stund, har en markedsføringskanal til 4.400 personer der er modtagelige overfor alt hvad København byder på.
Eventet har haft et reach på næsten 200.000 mennesker – på 18 timer.
Når ja. Hvor lang tid det tog mig at lave? Gætter på omkring 15 minutter.
Så for at opsummere. De vigtige aspekter i dette eksperiment var:
… når det er sagt, så er der selvfølgelig også en masse ubekendte faktorer der spiller ind. Ovenstående nøgleord er blot nogle af de ting man kan tænke over for at hjælpe det lidt på vej.
Er du også tændt? Gå ind og tjek eventet her: https://www.facebook.com/events/663383217101432/
Det ruller stadig!
Opdatering kl 15
22 timer efter oprettelse af eventet er tallet stedet til følgende:
Opdatering kl 20.30
Så rundede eventet et reach på 1.000.000!
Målet er i dén grad nået. Og alle jer, der læser dette indlæg som har tilmeldt jer eventet – i skal ikke føle jer snydt. De som kender mig ved, at jeg er glad for København og jeg er glad for kultur og events. Derfor har jeg tænkt mig at bruge eventet til det, det udgiver sig for. Jeg vil selektere blandt de tips jeg får tilsendt og vise jer et bredt udvalg af sommerens mange muligheder i København – præcis som skrevet.
Her til sidst vil jeg også lige sige tak. Tak til alle der har deltaget og haft ja-hatten på hele vejen 🙂
Læs 48 timers status lige her!
Your message is successfully sent...
Something went wrong
Kender du også det når man får en god idé, men ikke liiiige har pengene til at starte virksomheden op?...
Solidt arbejde Lars! Spændende at se hvor langt man kan komme ud med så lidt arbejde. Er spændt på at se hvad du gør, når du engang skal spinde guld på det 😉
Hej Henrik,
Ja, jeg fik bevist nogle tanker jeg havde omkring det.
Jeg går med nogle tanker omkring hvad jeg vil med det – for det er klart at der er en værdi i det. Hvad jeg dog kan forsikre jer om er, at det er med tanker på en long-term løsning, i stedet for blot at sælge opslag.
Hej Lars,
Flotte resultater – dem kan man ikke anfægte.
Jeg dvæler dog ved, at “du fik en idé”. ‘Sommer i Århus 2015’-konceptet har eksisteret i væsentlig længere tid og har også haft markant synlighed på Facebook. Af den grund mener jeg, at det var et allerede afprøvet koncept, du testede, og dermed er “eksperimentet” ikke unikt. Jeg synes dog, at det er helt legitimt at dele refleksioner omkring visuelt koncept, distributionsmetoder osv. 🙂
Hej Mediemongolen,
Det er efterhånden sjældent at man har noget helt for sig selv i denne verden. Jeg havde nogle teser jeg ville forsøge at be- eller afkræfte. Det har jeg fået – om så andre har gjort noget lignende før, det gør mig egentlig ikke noget. Der findes millioner af events der er gået viralt.
Ved du om de har gjort det som et forsøg?
Hej Lars,
Jeg ved ikke, hvad bevæggrundende bag deres koncept er, men jeg kan dog se, at de har eksisteret siden sommeren 2014, så konceptet er ikke fra i år:
https://www.facebook.com/pages/Sommer-i-Aarhus/1482605331972880
https://www.facebook.com/events/467961046668472/
Teserne og metoden anfægter jeg ikke, og jeg finder også denne interessant at læse om, men det krævede ikke lang tids research at finde lignende koncept i Danmark, hvilket bevirker at dette blogindlæg muligvis kunne fokuseres anderledes og have større fokus på grafisk layout, kanal osv., frem for at slå det op som et ‘unikt’ koncept. 🙂
Wow – godt gået! Inspirerende og lærerigt om hvordan vores adfærd og psykologi fungerer. 🙂 Keep em coming!
Mvh Daniel
Hej Daniel,
Tak for din kommentar! Jeg er glad for at det kan bruges til noget 🙂
Det er virkelig genialt, Lars. Alle der har trykket deltager vil, med mindre de slår det fra, få en notifikation om hvert opslag du laver på væggen. Det er en helt unik reklamemulighed for at få et reach, som Facebook ikke selv kan tilbyde på nogen andre måder. Det betyder i bund og grund, at du kan sælge opslag til virksomheder, som gerne vil have promotet deres sommer-event. Not bad.
Tak Stefan!
Jeg kunne godt sælge opslag til virksomheder – det er bare ikke min tanke. Jeg vil gerne have long-term værdi ud af det, som også gavner gæster. Hvad jeg finder på er ikke fastlagt endnu. Vi må se 🙂
Super inspirerende indlæg. Vi har selv rodet med at prøve at skabe trafik til vores event via facebook, og leget med ideen om at prøve finde på noget der kunne gå viralt. Er en rigtig interessant tanke at det ikke nødvendigvis behøver være noget vildt eller fantastisk, men at vitalitet også i høj grad kan være mode betonet, og måske endnu mere interessant, kan være noget der ligger sig til folks behov for selv promovering. Tak for indsparket!
Og selvfølgelig, hvis du mangler et event at dele i dit nyerhvervede netværk, så vil vi være meget taknemmelige hvis du vil nævne os: classico2015.dk, og endnu mere hvis du har lyst til at grave cyklen frem fra vinterhiet, og tage en sommer tur med os! 🙂
De bedste hilsner,
Asser fra Copenhagen Classico
Tak for kommentaren!
You’ll never know. Måske jeg finder cyklen frem 😉
Håber at det kunne bruges til noget.
Lidt pedantisk måske, men “proved” er ikke et ord. “Proven” er nok det du mener – altså prove i datid (bevist).
Det har du meget vel ret i. Håber dog at mine pointer trængte igennem alligevel.
Hej Lars
Tak for inspirationen. Står selv og skal til at oprette et event på FB, men går i stå, når det kommer til hvilke nøgleord jeg skal vælge. For stort set alle relevante ord jeg kan komme i tanker om, findes tilsyneladende ikke som valgmulighed. Er der et sted, hvor man kan se FBs database over ord, så jeg kan komme lidt nærmere på nogle relevante ord?