Sociale Medier

Vigtig ændring på Facebook

Facebook melder nu ud, at der sker en ændring af måden hvorpå organisk reach måles, som vil resultere i et fald på (estimeret) 20 % fremover.

Ændringen er vigtig for dig der benytter organisk reach som KPI og skal rapportere til ledelsen, hvordan jeres indhold klarer sig. Nedenfor vil jeg opridse hvad ændringen går ud på, så du kan fortælle ledelsen hvorfor jeres organiske reach er faldet med 20 %, sammenlignet med tidligere.

Hvad går ændringen ud på?

Før: Organisk reach måles når et opslag placeres i en brugers feed. Det vil sige, at når en bruger loader Facebook, placeres en lang række indhold i feed’et. Også en masse indhold som ikke er synligt for brugeren, før han/hun scroller ned.

Fremover: Facebook kommer til at arbejde med et såkaldt ‘viewable reach’. Det vil sige at et opslag først får +1 i reach når det har været synligt på en brugers skærm. Så når brugeren loader Facebook, vil indholdet stadigvæk blive loadet. Indholdet vil bare ikke få reach før det når brugerens skærm.

Kort sagt, så har Facebook strammet kravene for hvordan man tæller organisk reach. Det vil give os, der arbejder med sociale medier, et mere ægte billede af hvordan vores indhold klarer sig.

Bonusinfo

Denne ændring er for længe siden foretaget på alt paid indhold. Så de annoncer du har kørt, har ikke været sammenlignelige med dit organiske indhold. Dette bliver nu muligt!

Ændringen forventes at træde i kræft indenfor et par måneder.

Læs mere om ændringen og alle de andre ændringer på Facebooks egen blog: http://newsroom.fb.com/news/2016/11/an-update-on-metrics-and-reporting/

You Might Also Like

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.