Iværksætteri, Online marketing

Pas på at dit Facebook event ikke bliver for stort

Det er ingen hemmelighed, at events på Facebook har fået et ordentligt los i røven på det seneste. De er langt mere tydelige i vores news feed – især de events som vores venner engagerer sig i.

Men er alt godt?

Næh. I  hvert fald ikke hvis dit event bliver for stort.

Teamet bag Facebook events har skruet på knapperne, da man vurderede at eventnotifikationer var for spammy. Det betyder at større events ikke længere sender notifikationer ud til deres gæster.

Det ser umiddelbart ud til at skille omkring 5.000 engagerede personer. Det vil sige 5.000 personer der tilsammen enten deltager eller deltager måske i et event. (Det er en vurdering ud fra egne erfaringer, spædet op med erfaringer fra andre)

Løsningen som Facebook har meldt ud lyder på, at der sendes en reminder ud til alle gæster, uanset størrelse, om morgenen på dagen for eventet – men altså ikke nogle notifikationer på admin wall posts.

Hvilken baggrund Facebook har valgt at vurdere det til at være en god idé på, det må stå hen i det uvisse.

Hvorfor skulle større events poste flere posts? Hvorfor skulle den information der kommer ud fra større events være af dårligere kvalitet? Hvorfor skal en bruger ikke bare ‘decline’ deltagelsen i et event hvis han/hun føler sig spammet?

Jeg går ud fra at Roskilde Festival og lignende er seriøse afsendere. Jeg går også ud fra, at hvis man har valgt at deltage i et event, så er man også interesseret i at få information om disse. En løsning kunne være, at man kan slå notifikationer fra aktiv, præcis som man kan i grupper, pages og på alt andet content der er på Facebook.

Og hvad med Facebooks egen forretningsmodel?

I Facebook Ads har man en mulighed for at målrette sine annoncer mod at få flere deltagere på et event.

… altså betale for at få flere til at deltage i dit event.

Som ikke må blive for stort.

Fordi så får dine gæster ikke notifikationer længere.

Ehm.

Facebook, i don’t get you!

Jeg ved da godt hvor mine annoncekroner ikke skal placeres. Well, de skulle de heller ikke før, men nu skal de i hvert fald i endnu mindre grad!

 

Jeg følger pt en del tråde omkring emnet hvor Facebook også indimellem spytter lidt information. Intet konkret er dog kommet endnu. Gad vide om det nogensinde kommer?

 

Det er blot endnu et bevis på at du, markedsføringswise, ikke skal ligge alle dine æbler i én kurv. Hvis jeg havde brugt al min markedsføringsenergi på Facebook events med de projekter jeg laver, så havde jeg tabt – men jeg er heldigvis klogere.

Det er i hvert fald svært at inkludere events som en seriøs del af ens markedsføringsstrategi hvis ikke man kan stole på effekten.

 

You Might Also Like

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.