Online marketing, Værktøjer

Du måler ikke dine websitebesøg fra Instagram – Lær hvordan du gør det her

Her er et problem jeg opdagede, da jeg blev spurgt om hvor mange besøgende vi havde på tipKBH.dk som kom fra Instagram.

Jeg tjekkede mine data i Google Analytics og forventede egentlig at vores besøg ville ligge lige så fint kategoriseret som Instagram besøg.

Dem burde man kunne finde her: Anskaffelse > Al trafik > Kilde/Medium

Hvordan måler man Instagram trafik?

Som du kan se på screendumpet viser den 1 (ÉN!) besøgende fra Instagram i hele vores levetid (et lille år). (Hvor den ene besøgende så er blevet målt henne, det kan jeg ikke svare på.)

Jeg fortæller dig lige her hvordan du løser det – det er super nemt!

Først og fremmest skal jeg lige nævne: Det handler selvfølgelig om det link man kan have i sin Instagram profil (Man kan jo ikke linke aktivt fra billedtekster).

Track Instagram besøg   Besøg fra Instagram

Det er sådan, at når man trykker på et link i profilen på Instagram, så beder den dig om at åbne linket i browseren (som på billedet til højre. Det betyder, at Google Analytics analyserer dit besøg som værende et direkte besøg via browseren. Den kan simpelthen ikke se at du kommer fra Instagram app’en.

… men vi vil jo rigtig gerne se hvor mange der kigger ind, så vi kan måle om vores Instagram aktivitet også giver websitebesøg. Derfor vil jeg vise dig hvad du kan gøre for at løse det.

Opsætning af link på Instagram profil

I denne case bruger jeg vores guide om 5 gange stegt flæsk i København til at vise dig hvordan man gør. (Blev du også sulten der?)

Du skal bruge Google URL Builder. Via denne skaber vi et link der har den helt rigtige data med sig, så det kommer med ind i Google Analytics og kan læses på linje med andre kanaler.

Du skal udfylde følgende felter:

Website URL: Link til det indhold du gerne vil dele.
Campaign Source: Her skriver du ‘Instagram’, da det er kilden.
Campaign Medium: Her skriver du ‘Social’, da det er det medie Instagram er under.
Campaign Name: Her kan du skrive ‘Profil’, så du kan identificere det.

 

Byg link til Instagram

Til sidst trykker du på ‘Generate URL’ og her får du så din URL stillet til rådighed. I denne case ser linket sådan her ud: http://www.tipkbh.dk/madogdrikke/5-gange-stegt-flaesk/?utm_source=Instagram&utm_medium=Social&utm_campaign=Profil

Som du kan se, så er den info vi tastede ind i Google URL Builder med i linket nu. Det er vores måde at fortælle Google Analytics hvor man kommer fra.

Men som du kan se, så er det ikke en særlig pæn URL. Det kan løses ved at bruge bit.ly eller andre URL forkortelsestjenester. Men hvis du bruger WordPress, så læs lige videre…

Bruger du WordPress? Så er du heldig!

Hvis du bruger WordPress som CMS kan du bruge et plugin der hedder ‘Pretty Link Lite’. Her har du muligheden for at bygge linket selv med din egen side som ‘base’. Det øger troværdigheden og ser langt pænere ud.

 

Besøg fra Instagram profiltekst

Her kan du se hvordan plugin’et bruger en 301 redirect til at linke videre igennem det link vi lavede med Google URL Builder.

 

Værsågod! Nu har du et link du kan smide i din Instagram profil og snart vi dataen begynde at strømme ind i Google Analytics!

PS. Du kan selvfølgelig bare kreere et nyt link hvis du vil skifte indhold indimellem.

You Might Also Like

4 Comments

  1. Kamilla

    23. februar 2016 at 7:25

    Vil man kunne linke direkte til forsiden på sin blog?

    1. Lars Østergaard

      23. februar 2016 at 9:01

      Hej Kamilla,
      Ja, du kan linke lige hvorhen du vil. Men hvis du bruger Pretty Link i WordPress kan du selvfølgelig ikke lave et link der er identisk med link til din forside. Så skal den eksempelvis hedde kamilla.dk/i eller lignende.
      Dbh Lars

  2. Mette Sørensen

    7. maj 2016 at 7:43

    Hej Lars, håber alt er vel. Jeg har fulgt din step by step opskrift på utm kode på instagram, men jeg kan ikke se i analytics hvor metricen kan findes. Jeg satte det op igår på vores insta profil (carmakoma), men kan intet se i analytics, selvom jeg kaldte kampagnen Profil. Denn burde ligge under referrels ikke?
    Sådan ser linket ud: carmakoma.com/?utm_source=Instagram&utm_medium=Social&utm_campaign=Profil
    og denne smed jeg på insta: http://bit.ly/1YcPK47

    Mvh Mette fra din EBUSS klasse som kæmper med specialet hvor disse data skal indgå… 🙂

    1. Lars Østergaard

      9. maj 2016 at 17:59

      Hej Mette,
      Linket er tagget fint. Du skulle gerne kunne se det under Anskaffelse > Social > Oversigt. Husk, at der typisk går 1 døgn før du kan se data, efter der er klikket på linket.

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.