Online marketing, Værktøjer

Bruger du Adblocker? Øv.

Et lille skriv om Adblocker. Hvorfor du ikke burde bruge det – og til sidst en lille ting du som website ejer kan bruge for at komme det til livs.

 

Bruger du Adblocker? Øv.

Jeg bliver så ked af det.

At man bruger et plugin der blokerer for dele af en hjemmeside man besøger. En hjemmeside man har en eller anden interesse i – ellers ville du vel ikke besøge den? Den hjemmeside har noget content som du kan bruge til noget. Om det er underholdning, uddannelse fagligt og personligt, udvidelse af din horisont eller arbejde, så er det altså indhold du kan bruge. Det er content der er skabt med henblik på at tiltrække personer der finder det interessant. Content der stilles gratis til rådighed for dig.

Gratis.

Smag lidt på det. Det smager godt ik?

… og så er det jo alligevel ikke helt gratis. Du betaler med din tilstedeværelse. En tilstedeværelse som du selv har valgt. Du bliver betalt for at besøge hjemmesiden ved at konsumere det content der findes på hjemmesiden. Det er en af betingelserne for at benytte hjemmesiden.

Men hey, det er jo så godt som gratis for dig. Noget for noget som, man siger. Det er en helt almindelig udveksling af noget som begge parter vil have.

Men når du bruger Adblocker, så forsvinder det. Du accepterer ikke de betingelser der er skrevet, for brug af hjemmesiden. Det er ikke en fair handel hvis du tager hvad du vil have og ‘glemmer’ at betale med det som den anden part vil have. Hjemmesiden vil gerne vise dig nogle reklamer, så de kan modtage nogle penge fra tredjepart, der er interesseret i at eksponere et produkt eller en service overfor dig.

De penge skal de bruge.

Ingen arbejder gratis.

Det content der er kreeret koster penge at udarbejde. Ligesom det koster penge at spise, drikke og leve.

Hvis vi sætter det lidt på spidsen, betyder det, at hvis du bruger Adblocker, så stjæler du fra ærlige mennesker.

Av.

Føler du dig ramt?

Så burde du måske genoverveje beslutningen om at bruge Adblocker.

 

Når det så er sagt. Så er er der jo udtrykket at, “det er aldrig så skidt, at det ikke er godt for noget”.

Og det er fuldstændig korrekt.

Det tvinger medier til at finde nye indtjeningsmodeller – om de vil det eller ej.

Det bliver spændende at følge udviklingen.

 

Har du en hjemmeside? Så tjek dette link for at lære hvordan du kan hamle op med dem der bruger Adblocker: http://tutorialzine.com/2011/12/how-to-block-adblock/

You Might Also Like

8 Comments

  1. Frederik Stræde

    23. marts 2015 at 13:32

    Bare lige et hurtigt spørgsmål: Får hjemmesider ikke udbetaling af antal besøgende på hjemmesiden? Ved besøg på siden med Ad-Blocker, kontribueres der så ikke stadig til antal besøgende, og dermed får hjemmesiden stadig en udbetaling af dit visit selvom du bruger Ad-Blocker?!
    Kærlig hilsen:
    Frederik Stræde
    Twitter: @fredesloth

    1. Lars Østergaard

      23. marts 2015 at 13:47

      Hej Frederik,

      Tak for din kommentar!
      Der findes forskellige aflønningsmetoder på hjemmesider. Efterhånden ses flere og flere der afhænger af antal visninger, antal klik på en annonce og egentlige køb gennem en annonce. Det vil sige, at hvis en bruger ikke får vist en reklame, så er der ingen kroner i kassen til hjemmesiden. Samtidig kan brugeren heller ikke klikke på en reklame som han/hun ikke får vist og derfor selvsagt heller ikke købe noget på den hjemmeside der reklameres for.

      Dbh Lars

  2. Mads

    24. marts 2015 at 18:58

    Hmmm… Det er da godt nok underlig indstilling. Hvordan kan jeg stilles til ansvar for hvad jeg ikke får vist?
    Hvis en hjemmeside har betalt for adwords på Google, vil denne hjemmeside blive eksponeret på grund en betaling og ikke relevans. Derfor er det sandsynligheden for at jeg finder hvad jeg søger mindre end hvis jeg kun fik søgeresultater efter relevans (uanset hvad dette måtte betyde). Jeg kan altså derfor ikke finde grund til at reklamerende hjemmesider kan forvente at jeg støtter deres reklame.
    Så er det jo selvfølgelig hjemmesider der ikke reklamere. Er jeg ansvarlig for at de tjener penge på deres reklamer? Det synes jeg ikke. Jeg bruger mange resurser på nettet i forbindelse med arbejde og uddannelse. Disse steder er det mange hjælpfulde mennesker der hjælper af egen fri vilje uden at jeg skal betale noget som helst (biostar, stackoverflow ect.) – her kan jeg til gengæld også hjælpe andre, da jeg på den måde er med til at få et community som det til at fungere. Så det er ikke noget præmis – nogen “betingelse” som du kalder det – at man skal se på reklamer, alene med det formål at hjemmeside-ejeren skal tjene penge.
    Hvis du havde ret i at det er en betingelse at man ser på reklamer, kan man jo bare afvise folk der bruger addblocker i døren. Så slipper du for at give dit indhold til folk der ikke vil se på dine reklamer – og så er skaden vel ikke sket?

    1. Lars Østergaard

      24. marts 2015 at 19:15

      Hej Mads,

      Tak for din kommentar! Er det din rigtige mail? 🙂

      Du snakker om Google Adwords. De vises på baggrund af både betaling og relevans. Google stiller en service til rådighed for dig, som ikke er gratis for dem at lave. Derfor skal de tjene deres penge på en eller anden måde. Det har de så blandt andet Adwords til.

      Blogindlægget omhandler de sider der viser reklamer. Adblock har selvsagt ikke nogen effekt på sider der ikke har reklamer – og derfor må du bruge adblocker så meget du har lyst til på disse sider.
      Jeg forstår ikke helt den sidste del af din kommentar. Jeg nævner intet om, at man skal stilles til ansvar for at andre tjener deres penge.
      Jeg mener blot, at hvis en hjemmeside tilbyder dig content imod at du eksponeres for nogle reklamer – så er det de betingelser der er for et besøg på den pågældende hjemmeside.

      Debatten om den indtjeningsmetode så er bedst, det er en helt anden.

      1. Mads

        24. marts 2015 at 19:30

        Hey Lars,

        Undskyld hvis jeg har formuleret mig vagt – det var lidt venstrehåndsarbejde.
        Det jeg mente var, at pga. Adwords kan jeg blive bragt til en hjemmside der ikke nødvendigvis er relevant for hvad jeg søger. Hjemmesiden har betalt for at jeg ender hos dem. Hvorfor er jeg så – som besøgende – på nogen måde forpligtet – moralsk – til ikke at bruge adblocker? Jeg vil sige nej; de har formentlig spildt min tid.

        Lad os så antage at jeg finder frem til en hjemmeside med indhold der har min interesse, hvor hjemmesiden ikke har brugt penge på at reklamere for at jeg skulle dukke op som deres besøgende. Er jeg så forpligtet til at se deres reklamer? Mit svar er: Nej! Jeg er min gode ret til at blokere reklamerne – på samme måde som de er i deres gode ret til ikke at vise indhold til brugere med adblocker. Jeg har ikke accepteret nogle betingelser for at se på indholdet af deres hjemmeside – på samme måde som de ikke har accepteret nogen betingelser om at SKULLE vise mig deres indhold uden at jeg ser deres reklamer.

        Jeg kan godt forstå det er irriterende for dig, hvis du har en hjemmeside med reklamer eller studerer hvordan man kan tjene penge på hjemmeside med informativt indhold. Men det er DIT problem – ikke adblock-brugeren!

        1. Lars Østergaard

          24. marts 2015 at 20:06

          Du er tilgivet Mads 😉

          I det første eksempel, mener du så på Google eller på den side du lander på? Uanset hvad, så er det dit eget valg om du klikker på noget eller ej.

          Du har lov til at have din holdning. Jeg er enig i, at en hjemmeside kan blokere for en der bruger adblocker. Det er et kapløb som den med størst udholdenhed vinder. En blocker der blokerer for adblockerbrug. Så kommer der en blocker der blokerer for brug af adblocker blocker… Det forsætter.

          Det er dit eget valg at du besøger en hjemmeside og konsumerer det indhold der er på siden. En hjemmeside består af flere elementer og min holdning er, at hvis man ikke kan acceptere udseendet af en hjemmeside, så bør man ikke befinde sig på den hjemmeside.

          Vi er tydeligvis ikke enige om brug af adblocker – hvilket er helt fair. Det ville være så kedeligt hvis alle var enige.

          Jeg har ikke en hjemmeside med reklamer, så det er ikke et personligt problem for mig. Jeg har blot en blog hvor jeg ytrer min mening og åbner op for debat. Dette er også grunden til at jeg skriver en smule provokerende og tager emner op der er følsomme for folk 🙂

          – og nej, en legit e-mail er ikke et krav 😉

      2. Mads

        24. marts 2015 at 19:35

        Og nej – det var naturligvis ikke min rigtige mail. Er det da en betingelse for at kommentere? 😉

  3. Værktøjer til startups | Ambivalent

    13. april 2015 at 12:03

    […] WordPress – Genialt CMS system. Jeg bruger WordPress til alle de hjemmesider jeg har arbejdet med gennem tiden. Se blandt andet min lille studenterkørsel hjemmeside – eller bare surf lidt rundt på den side du læser på pt. WooCommerce – Et plugin til WordPress der laver din hjemmeside til en webshop. Det er blandt andet dette system jeg brugte til at teste markedet for salg af isterninger af med (Et projekt jeg ikke længere er en del af). Uden WooCommerce var det projekt nok aldrig blevet til noget. Google Analytics – Enhver hjemmeside ejer bør have Google Analytics installeret. Det bruges til at tracke al info om de besøgende. Det er guld værd! Jeg kan blandt andet se, at min læsere i gennemsnit har brugt 4 minutter og 4 sekunder på at læse dette indlæg. […]

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.